Bijna examentijd

12-03-2018

Nieuwe week, tijd voor een nieuw blogbericht!

Bijna examentijd !

Het was de laatste volledige lesweek vooraleer de examens beginnen. Dus het waren drukke tijden. Want ik moest de examens van alle vakken die ik geef zelf opstellen. Dit was eens iets nieuws, maar wel fijn om te doen. Vorige week had ik jullie verteld over de moeilijke start van de week. Dat ik op maandag veel stokslagen had gezien. Nu hebben we samen met ons drie de stap gezet om naar de hoofdleraar te gaan en alles te vertellen. Eerlijkheid duurt het langst! (2.3 culturele veerkracht en 2.8 culturele conflicthantering) Denice begreep ons en ging dit 'probleem' aankaarten aan alle leerkrachten. Ik kan zien dat er verbetering is de laatste dagen. Dus het heeft zijn effect gehad. Daar ben ik echt blij om. De lessen die ik gaf gaan ook steeds beter. Ik begin de kinderen nu echt goed te kennen. Op maandag gaf ik ook aan de tweede graad een les 'art'. We leerden over plasticine en over hoe je letters en cijfers een model kan geven. Zogezegd zo gedaan konden we in de praktijk gaan. Hier zie je wel dat leerkrachten vaak gewoon theorie geven, maar ikzelf vind het belangrijk dat de leerlingen het aan de lijve zelfs ervaren. Ze vonden het echt fijn en hadden de eerste letter van hun naam gemaakt met plasticine. Vol trots hingen ze het aan het bord! Het was een geslaagde les! (4.1 zelfstandig functioneren en 4.6 creativiteit tonen + 4. Leerkracht als organisator en 7. Leerkracht als een deel van een schoolteam)

Tik tak in de nursery-afdeling

Op woensdag gingen we voor de tweede keer op een rij naar de nursery-afdeling. Vorige week hadden we er geobserveerd en vandaag gingen we er een activiteit geven. We gaven 'tik-tak'. In België wordt deze activiteit veel gegeven. De kinderen wisten eerst niet wat ze zagen. Ze zijn het niet gewoon om op een 'speelse manier' les te krijgen. In het begin waren ze rustig en keken ze hun ogen uit..., maar naar het einde toe werden ze wild. De leerkrachten stuurde steeds kinderen van de ene klas naar onze klas. Dus we moesten het drie keer opnieuw doen. De meeste kinderen hadden het dus al een paar keer gezien en wisten al te voorspellen wat er ging gebeuren. Ze kwamen steeds dichter en bleven niet meer zitten. We deden steeds teken dat ze moesten zitten en zeiden zelf 'ga zitten' in het Swahili. Niks hielp. De leerkracht kwam er dan tussen om de klas terug op orde te stellen. Ik merk toch wel dat het moeilijk is om les te geven aan een klas waar 'het kunnen communiceren' ontbreekt. Zeker bij de allerkleinsten. (2.7. culturele communicatieve competentie en 4.8 zich handhaven in stressvolle situaties). In de namiddag zijn Eva, Delphine en ik naar de Southern Highland School geweest om Angie en Julie te helpen. Angie voelde zich niet zo goed dus daarom hielpen we Julie wat met de les 'Art' in de vierde graad. Het was fijn om de manier van lesgeven eens te zien in een andere school. (4.4 zich flexibel opstellen + 1. De leerkracht als begeleider in leer- en ontwikkelingsprocessen)

Womensday

Donderdag was het internationale vrouwendag. Na schooltijd mochten we meelopen in de parade. Een honderdtal vrouwen liepen samen over straat met spandoeken. Ze marcheerden en zongen liedjes. Het was een heel fijne ervaring. Wij drie liepen ook mee over straat. We vielen uiteraard op tussen als blanken, maar dat vonden we niet erg. Na de parade hielpen we Chantete met haar wijn- en stofverkoop. Dit was ook in het teken van de internationale vrouwendag. Het was fijn om een feestdag die voor hen belangrijk is te kunne meemaken. In België wordt dit niet echt gevierd. Hier laten de vrouwen echt van zich horen. Wij kunnen dit uiteraard alleen maar toejuichen! (3.1 zich internationaal oriënteren + 10. Leerkracht als cultuur participant)

Film- en pizza-avond

Vrijdagavond is een beetje onze wekelijkse filmavond geworden. Julie en Angie komen dan ook en we kijken steeds naar een andere film. Deze keer was het 'Harry Potter' en als kers op de taart bakte Chantete heerlijke verse pizza voor ons! Dat heeft zeker en vast gesmaakt. Chantete is heel vriendelijk en zorgt goed voor ons. Ook is het fijn praten met haar. Ze kan goed Engels spreken en ik vind het dan ook fijn om mijn Engels vaak te oefenen door met haar in conversaties te gaan. (1.2 een vreemde taal spreken)

Weekend

Zaterdag was een drukke dag. Ik was al vroeg wakker en begon meteen mijn kleren te wassen. Ook schreef ik mijn laatste brieven naar het thuisfront zodat ik ze op de post kon doen. Samen met Chantete ging ik naar het postkantoor. Het was daar weer drukke wachtrij. Dit was niet zo erg want na het posten van de brieven, kreeg ik goed nieuws te horen! Ik had zelf post gekregen. Één van mijn stageschool in Meulebeke (waarmee ik contact houd) en van mijn familie. Heel fijn om hier post te krijgen. Zo lijkt België toch niet zo ver 😊

Op zondag kwamen Angie en Julie naar ons. We hebben samen wentelteefjes gemaakt en we aten het samen op. Heerlijk! In de namiddag wandelden we wat door Mafinga en was de zoektocht gestart naar Afrikaanse stoffen. We willen namelijk heel graag Afrikaanse kleren. Ik heb al een kanga gekocht. Dit is een soort doek die je over je broek draagt. Het lijkt dan op een lange rok. Ik zoek nog wat verder volgende week naar een stof waar ik misschien een broek of een kleedje uit laat maken. of allebei 😊.

Zo de week is nu al gestart. Donderdag beginnen hier de examens! Ik ben benieuwd hoe ze het ervan af zullen brengen. 😉

Tot dan !

Kwaheri

Tine X

het-verblijf
© 2018 Worlds Collide. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin